Aktualności

Oddała oszustowi ponad 50 000 zł, bo myślała, że ktoś posłużył się jej danymi. Policjanci apelują, uważajmy na oszustów!

Przestępcy cały czas opracowują nowe metody, podszywając się pod osoby budzące zaufanie, by szybko i łatwo zdobyć cudze pieniądze. Oszustwa „na pracownika banku, policjanta”, bądź „na prokuratora” to jeden ze sposobów wyłudzania pieniędzy. Mieszkanka powiatu iławskiego straciła ponad 50 000 złotych, wierząc, że ktoś posłużył się jej danymi i wziął kredyt.

Mimo że coraz więcej osób ma świadomość działalności oszustów, to przestępcy nie pozostają w tyle i stale modyfikują swoje działania. W ostatnim czasie często wykorzystywana jest przez oszustów metoda „bankowca, na policjanta” bądź „na prokuratora”. Sprawcy, wykorzystując zaufanie do różnych instytucji, wyłudzają pieniądze nie tylko od osób starszych.

W poniedziałek (14.07.2025 r.) taki telefon od fałszywego pracownik banku otrzymała mieszkanka powiatu. Oszust powiedział kobiecie, że ktoś posłużył się jej danymi i wziął kredyt w wysokości 2700 zł. Dodał, że aby ochronić resztę oszczędności kobieta  musi wypłacić z konta 20 000 zł i wpłacić je we wpłatomacie na podany przez niego kod BLIK, co też uczyniła. Natomiast podczas kolejnej rozmowy oszust kazał kobiecie wypłacić jeszcze 30 000 zł i również wpłacić jej we wpłatomacie na podany przez niego kod blik, co również zrobiła. Kiedy jednak zorientowała się, że nikt na nią nie wziął żadnego kredytu, pomyślała, że jest to oszustwo i natychmiast przyszła do jednostki policji, po czym o wszystkim poinformowała funkcjonariuszy.

Po raz kolejny apelujemy o ostrożność i zachowanie czujności przy kontaktach z osobami podającymi się za przedstawicieli różnych instytucji!
 
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za przedstawiciela banku, policjanta czy prokuratora zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Zanim pochopnie podejmiemy działanie, rozłączmy się i dajmy sobie czas na zastanowienie. Oszuści wywierają na nas presję czasową, wprowadzają do rozmowy element zagrożenia, co już powinno budzić nasze podejrzenia.

Zwracamy się z apelem, aby rozmawiać o takich sytuacjach. Przedyskutujmy, jak zachować się, kiedy ktoś zadzwoni z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę również na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Zwykła ostrożność może uchronić przed utratą zbieranych latami oszczędności bądź wzięciem kredytu, który będziemy spłacać przez lata.

Powrót na górę strony