Oddała oszustom 2500 zł, bo myślała, że jej konto jest zablokowane. Policjanci apelują, uważajmy na oszustów!
Przestępcy cały czas opracowują nowe metody, podszywając się pod osoby budzące zaufanie, by szybko i łatwo zdobyć cudze pieniądze. Oszustwa „na pracownika banku, policjanta”, bądź „na prokuratora” to jeden ze sposobów wyłudzania pieniędzy. Mieszkanka powiatu iławskiego straciła 2500 złotych wierząc, że jej konto został zablokowane.
Mimo że coraz więcej osób ma świadomość działalności oszustów, to przestępcy nie pozostają w tyle i stale modyfikują swoje działania. W ostatnim czasie często wykorzystywana jest przez oszustów metoda „bankowca, na policjanta” bądź „na prokuratora”. Sprawcy, wykorzystując zaufanie do różnych instytucji, wyłudzają pieniądze nie tylko od osób starszych.
W czwartek (24.04.2025 r.) taki telefon od fałszywego pracownik banku otrzymała mieszkanka powiatu. Oszust powiedział kobiecie, że jej konto jest zablokowane i żeby je odblokować musi w aplikacji mobilnej wygenerować kod BLIK i go podać. Kobieta obawiając się utarty oszczędności wykonał to co powiedział oszust. Kiedy jednak zorientowała się, że konto wcale nie jest zablokowane ale zniknęło z niego 2500 zł pomyślała, że jest to oszustwo i natychmiast przyszła do jednostki policji po czym o wszystkim poinformowała funkcjonariuszy.
Po raz kolejny apelujemy o ostrożność i zachowanie czujności przy kontaktach z osobami podającymi się za przedstawicieli różnych instytucji!
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za przedstawiciela banku, policjanta czy prokuratora zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji czy innych instytucji nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie!
Zanim pochopnie podejmiemy działanie, rozłączmy się i dajmy sobie czas na zastanowienie. Oszuści wywierają na nas presję czasową, wprowadzają do rozmowy element zagrożenia, co już powinno budzić nasze podejrzenia.
Zwracamy się z apelem, aby rozmawiać o takich sytuacjach. Przedyskutujmy, jak zachować się, kiedy ktoś zadzwoni z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę również na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.
Zwykła ostrożność może uchronić przed utratą zbieranych latami oszczędności bądź wzięciem kredytu, który będziemy spłacać przez lata.