Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Oddał oszustom 17 000 zł, bo myślał, że jego pieniądze są zagrożone. Policjanci apelują, uważajmy na oszustów!

Przestępcy cały czas opracowują nowe metody, podszywając się pod osoby budzące zaufanie, by szybko i łatwo zdobyć cudze pieniądze. Oszustwa „na pracownika banku, policjanta”, bądź „na prokuratora” to jeden ze sposobów wyłudzania pieniędzy. Mieszkaniec powiatu iławskiego stracił 17 tysiące złotych wierząc, że jego pieniądze na rachunku bankowym są zagrożone.

Mimo że coraz więcej osób ma świadomość działalności oszustów, to przestępcy nie pozostają w tyle i stale modyfikują swoje działania. W ostatnim czasie często wykorzystywana jest przez oszustów metoda „bankowca, na policjanta” bądź „na prokuratora”. Sprawcy, wykorzystując zaufanie do różnych instytucji, wyłudzają pieniądze nie tylko od osób starszych.

We wtorek (25.02.2025 r.) taki telefon od fałszywego pracownik banku otrzymał 52-latek. Oszust powiedział mężczyźnie, że jego pieniądze na rachunku bankowym są zagrożone i dzwoni z Departamentu Bezpieczeństwa. Dodatkowo na swój numer telefonu pokrzywdzony otrzymał sms-a z danymi mężczyzny, z którym miał rozmawiać, łącznie z jego identyfikatorem. Sprawcy podali również prawdziwe imię i nazwisko pracownika banku, w którym pokrzywdzony miał konto. Dlatego mężczyzna uwierzył, że naprawdę jego oszczędności są zagrożone. W trakcie dalszej rozmowy oszust poinformował pokrzywdzonego, że ktoś włamał mu się na konto, nakłaniając go jednocześnie do dokonania dwóch wpłat na rachunek bankowy podany przez sprawcę, oraz podania kodu blik. Oszust cały czas rozmawiał z mężczyzną przez telefon, twierdząc, że w trakcie rozmowy hakerzy nie mają dostępu do konta mieszkańca powiatu iławskiego. Kiedy pokrzywdzony zorientował się, że jednak nie był to prawdziwy pracownik banku i został oszukany, o wszystkim poinformował policjantów.

Po raz kolejny apelujemy o ostrożność i zachowanie czujności przy kontaktach z osobami podającymi się za przedstawicieli różnych instytucji!
 
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za przedstawiciela banku, policjanta czy prokuratora zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy, jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów. W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji czy innych instytucji nigdy nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie!

Zanim pochopnie podejmiemy działanie, rozłączmy się i dajmy sobie czas na zastanowienie. Oszuści wywierają na nas presję czasową, wprowadzają do rozmowy element zagrożenia, co już powinno budzić nasze podejrzenia.

Zwracamy się z apelem, aby rozmawiać o takich sytuacjach. Przedyskutujmy, jak zachować się, kiedy ktoś zadzwoni z prośbą o pożyczenie dużej ilości pieniędzy. Zwróćmy uwagę również na zagrożenie osobom starszym, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Zwykła ostrożność może uchronić przed utratą zbieranych latami oszczędności bądź wzięciem kredytu, który będziemy spłacać przez lata.

Powrót na górę strony