Jeden wyszedł zza autobusu, druga została potrącona przez autobus. Policjanci apelują o ostrożność
Chwila roztargnienia, mniejszej koncentracji, nieuwagi, pośpiechu - popełniasz błąd, który może kosztować cię zdrowie, a nawet życie. Zza autobusu, wprost pod jadący przeciwnym pasem ruchu samochód, wybiega 9-latek. Groźnie wyglądające zdarzenie na całe szczęście kończy się tylko uszkodzeniem nogi, ale pamiętajmy, że pieszy w zderzeniu z samochodem ma zawsze dużo mniejsze szanse.
Na drodze wystarczy krótka chwila nieuwagi, moment roztargnienia by doszło do błędu, który może kosztować nas zdrowie, a nawet życie. Będąc uczestnikami ruchu drogowego bardzo często zapominamy, że oprócz praw, mamy również obowiązki, których bezwzględne przestrzeganie znacząco wpływa na bezpieczeństwo nas wszystkich.
Do groźnie wyglądającego zdarzenia doszło w poniedziałek (25.11.2024 r.) kilka minut po godzinie 16:00. Jak wstępnie ustalili policjanci 9 – latek w wyniku nie zachowania szczególnej ostrożności i przebiegania przez jezdnię zza autobusu o ograniczonej widoczności doprowadził do zderzenia z prawidłowo jadącym vw. Chłopiec z obrażeniami nogi został przetransportowany do szpitala. Będący na miejscu policjanci jednoznacznie stwierdzili, że kierujący samochodem nie miał najmniejszych szans, by zauważyć pieszego, który nagle pojawił się przed maską jego samochodu. Sprawa swój finał będzie miała w Sądzie Rodzinnym.
Tymczasem we wtorek (26.11.2024 r.) kilka minut 13:00, 58 – latek kierujący autobusem nie ustąpił pierwszeństwa pieszej znajdującej się na oznakowanym przejściu dla pieszych powodując utratę równowagi przez piesza i wywrócenie się. Kobiecie na szczęście nic poważnego się nie stało. A kierujący za popełnione wykroczenie został ukarany mandatem w wysokości 1500 zł a jego konto powiększyło się o 15 pkt karnych.
Pamiętaj, że niechroniony pieszy w zderzeniu z samochodem zawsze ma dużo mniejsze szanse.. Nie ryzykuj! Bo to ryzyko się nie opłaca!
Pamiętaj, że:
· pieszy wchodzący na jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko albo przechodzący przez te części drogi jest obowiązany zachować szczególną ostrożność oraz korzystać z przejścia dla pieszych.
· przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych jest dozwolone na przejściu sugerowanym albo poza przejściem sugerowanym jeżeli odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia dla pieszych, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
· przechodzenie przez jezdnię lub drogę dla rowerów poza przejściem dla pieszych, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni lub drogi dla rowerów iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni lub drogi dla rowerów.
Pieszemu zabrania się:
1. wchodzenia na jezdnię lub drogę dla rowerów:
· bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
· spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
2. przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
3. zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko;
4. przebiegania przez jezdnię lub drogę dla rowerów;
5. chodzenia po torowisku;
6. wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
7. przechodzenia przez jezdnię lub drogę dla rowerów w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych lub drogę dla pieszych i rowerów od jezdni lub drogi dla rowerów, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują;
8. korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych.