Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Kolejne utonięcie - policjanci apelują o trzeźwość i rozwagę nad wodą

Wysokie temperatury zachęcają do korzystania z uroków kąpieli na świeżym powietrzu, jednak nie wolno przy tym zapominać, że wystarczy chwila nieuwagi, by taka przyjemność skończyła się tragicznie. Iławscy policjanci wyjaśniają okoliczności utonięcia, do którego doszło w sobotę w Szałkowie.

Do tragicznego w skutkach zdarzenia doszło w sobotę (22.06.2019 r.)  na akwenie Jezioraka w Szałkowie. Ze wstępnych  ustaleń funkcjonariuszy, którzy przyjechali na miejsce zdarzenia wynika, że 56-letni mężczyzna, mieszkaniec powiatu iławskiego,  przebywając na  łodzi przycumowanej do pomostu, pośliznął się i wpadł do jeziora. Wezwane na pomoc służby ratunkowe po podjęciu mężczyzny z wody natychmiast podjęły czynności resuscytacyjne, jednak nie przyniosły one rezultatu  i mężczyzna zmarł. Jak ustalili pracujący na miejscu policjanci  56-latek  spożywał wcześniej alkohol.

Pamiętajmy,  że to co mamy najcenniejszego to życie, dlatego:

  • alkohol i kąpiel w wodzie nie powinny iść w parze (ratownik może żądać opuszczenia plaży przez osobę nietrzeźwą)
  • nie wbiegajmy do wody, najpierw ochłodźmy nasze ciało. To pozwoli uniknąć nam szoku termicznego,
  • nie skaczmy do wody o niezbadanym dnie - unikniemy w ten sposób urazów kręgosłupa,
  • pływając kajakami, łodziami, jachtami korzystajmy z kapoków,
  • korzystajmy przede wszystkim ze strzeżonych kąpielisk. Nawet, gdy doznamy skurczu, zawsze ktoś nas zauważy i pomoże wydostać się na brzeg

Już od początku maja na jeziorze Jeziorak  można spotkać policyjne patrole wodne, które czuwają nad bezpieczeństwem mieszkańców i turystów. Tylko
w sezonie letnim 2018 policjanci patrolu wodnego interweniowali na wodzie w  85 przypadkach, dokonali  kontroli  76 jednostek pływających  oraz 48 kontroli kąpielisk strzeżonych i 99 – niestrzeżonych. Patrol wodny za naruszenie przepisów Ustawy o  żegludze śródlądowej 8 osób ukarał mandatem karnym, 34 osoby pouczył, w 1 przypadku skierowano wniosek do sądu.

Ważnym elementem pracy policyjnych wodniaków są także działania profilaktyczne podczas pół kolonii czy obozów żeglarskich jak również wspólnych działań z WOPR-em i Strażą Pożarną. To ważne, żeby wiedzieć, jak skutecznie pomóc dlatego warto skorzystać z aplikacji „Bezpiecznie nad wodą”, która w prosty sposób przedstawia zasady zachowań w niebezpiecznych sytuacjach, do których może dojść podczas letniego wypoczynku. Dzięki obrazkom oraz czytanym przez lektora wyjaśnieniom można się dowiedzieć, w jaki sposób przywrócić oddech i krążenie oraz jak się zachować w przypadku zadławienia, zakrztuszenia, omdlenia i zasłabnięcia, reakcji alergicznej, złamań, ran czy drgawek. Z aplikacji dowiemy się też, jak dojechać do najbliższego szpitala, jednostki Policji czy Straży Pożarnej. Bezpłatna aplikacja „Bezpiecznie nad wodą” przygotowana została na telefony komórkowe i smartfony posiadające oprogramowanie Android, iOS. Powstała również wersja na oprogramowanie Java ME.

Aplikację bezpłatnie można pobrać ze strony http://biz.norbsoft.com/warmia/. Oraz ze strony Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego, samorządu województwa oraz Komendy Wojewódzkiej Policji (wersja na telefony z system Android oraz Java). Wersja aplikacji na iPhona jest dostępna z App Store. Aplikacja jest również dostępna w sklepach Google Play, Nokia Ovi Store.

Inicjatorem projektu jest Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego oraz samorząd województwa warmińsko-mazurskiego, który finansuje jego realizację.

Należy pamiętać, że jezioro Jeziorak to również szlak wodny.

Obowiązują na nim przepisy, których przestrzeganie jest niezbędne do bezpiecznego wypoczynku, przede wszystkim w żadnym wypadku nie wolno tu się kąpać a tym bardziej nurkować. Osoba taka jest całkowicie nie widoczna dla innych jednostek pływających, których na jeziorze Jeziorak jest bardzo dużo i takie pływanie może zakończyć się tragicznie.

Każdy żeglarz zanim wypłynie na jezioro powinien sprawdzić również prognozę pogody. Będąc już na wodzie należy także spojrzeć czy na niebie nie kłębią się ciemne i szybko przesuwające się chmury, które mogą zwiastować nadejście burzy. Nie ryzykujmy swoim sprytem i nie liczmy na szczęście. Jeśli nie jesteśmy pewni sprzyjającej pogody lepiej pozostańmy na brzegu mając w pamięci tragiczne wydarzenia z sierpnia 2007 r. kiedy to biały szkwał zebrał okrutne żniwo wśród żeglarzy.

  • skuter, czy inny sprzęt do rekreacji o mocy silnika do 10 kW.

Na te jednostki pływające nie są wymagane uprawnienia do pływania, czy dokumenty rejestracyjne. Niezbędna jest między innymi  podstawowa wiedza zawarta w Ustawie o żegludze śródlądowej z dnia 21 grudnia 2000r oraz wiedza  w zakresie przepisów żeglugowych obowiązujących na jeziorach objętych Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych, zwłaszcza znajomość znaków i sygnałów żeglugowych, zasad pierwszeństwa drogi, ponadto wskazana jest znajomość Zarządzenia Dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Giżycku.

  • moc silnika powyżej 10 kW oraz łodzie żaglowe o długości kadłuba powyżej 7,5m

W czasie kontroli jednostek pływających o napędzie mechanicznym o mocy silnika powyżej 10 kW oraz łodzi żaglowych o długości kadłuba powyżej 7,5m wymaga się posiadania dokumentu kwalifikacyjnego wydanego przez właściwy polski związek sportowy czyli patentu:

  1. żeglarza jachtowego;
  2. sternika motorowodnego;
  • holowanie narciarza – tylko z licencją

Taki sport wymaga posiadania specjalnej licencji do holowania narciarza, którą może uzyskać osoba, która ukończyła 18 lat i posiada co najmniej patent sternika motorowodnego. Naruszenie tego przepisu także może kosztować sprawcę wykroczenia od 20 do 500 złotych.

  • 12-metrowy statek lub silnik o mocy większej niż 15 kW

Jak stanowi Ustawa o żegludze śródlądowej  z dn. 21 grudnia 2000r. w przypadku kierowania statkiem używanym do uprawiania sportu lub rekreacji, z wyjątkiem jednostek napędzanych wyłącznie siłą ludzkich mięśni, o długości kadłuba powyżej  12m lub o napędzie mechanicznym o mocy silnika większej niż 15kW, statek podlega wpisowi do rejestru statków. W tych przypadkach w czasie dokonywanej kontroli jednostek pływających przez Policję, czy Inspektora Nadzoru nad Żeglugą wymagany będzie dokument rejestracyjny.

  • Jeśli pływasz tzw. hausbotem, czy statkiem morskim na śródlądowych drogach wodnych

Należy nadmienić, że statki używane do połowu ryb bez napędu mechanicznego o iloczynie długości i szerokości przekraczającej 20m2 lub o napędzie mechanicznym o mocy do 20kW sprawy rejestracji tych statków regulują odrębne przepisy. Jak stanowi przepis z Ustawy o żegludze śródlądowej na jachty motorowe o mocy silnika do 75kW i długości kadłuba 13m (tak zwane „Hausboty”) , których prędkość jest ograniczona konstrukcyjnie do 15km/h nie są wymagane uprawnienia, wymagane jest natomiast przeszkolenie z zakresu bezpieczeństwa na wodzie potwierdzone wystawieniem odpowiedniego dokumentu.

W przypadku kierowania statkiem o napędzie mechanicznym używanym do uprawiania sportu lub rekreacji o mocy silnika powyżej 75kW oprócz uprawnień, dokumentu rejestracyjnego wymagany jest również dokument bezpieczeństwa statku w postaci uproszczonego świadectwa zdolności żeglugowej.

W przypadku statków morskich przebywających czasowo na śródlądowych drogach wodnych wymagane są uprawnienia oraz dokument bezpieczeństwa statku.

Na terenie województwa warmińsko – mazurskiego obowiązuje Rozporządzenie Nr 2 Wojewody Warmińsko – Mazurskiego z dnia 12 kwietnia 2010 r. w sprawie wprowadzenia zakazu pływania statkiem o napędzie mechanicznym w odległości mniejszej niż 100 metrów od granic kąpielisk zorganizowanych i prowizorycznych, przystani, portów, wypożyczalni sprzętu pływającego, plaż oraz ośrodków rekreacyjno – wypoczynkowych.

Zakaz obowiązuje od 1 maja do 30 września każdego roku. Jego złamanie to koszt od 20 do 500 złotych.

Najważniejsze bezpieczeństwo - wyposażenie łodzi czy statku - oczywiście to kapoki i gaśnice

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie bezpieczeństwa przy uprawnianiu turystyki wodnej, statek powinien być wyposażony w środki bezpieczeństwa zgodnie z wpisem w dokumencie rejestracyjnym lub dokumencie bezpieczeństwa statku. W przypadku, gdy statek nie posiada dokumentu rejestracyjnego lub dokumentu bezpieczeństwa, powinien być wyposażony w środki bezpieczeństwa w liczbie odpowiadającej liczbie osób na nim przebywających (mówimy tu o kajakach, rowerach wodnych, łodziach wędkarskich itp.).

Następnie zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej statek powinien być wyposażony w odpowiednie gaśnice w liczbie określonej w zależności od wielkości statku, przeznaczenia, mocy urządzeń napędowych. Tych wymagań nie stosuje się do statków przeznaczonych wyłącznie do uprawnia sportu lub rekreacji o długości kadłuba nie przekraczającej 3,5m oraz statków bez napędu mechanicznego.

Policyjni wodniacy podczas kontroli będą sprawdzać czy posiadamy odpowiednią liczbę kapoków i gaśnic za ich brak można zostać ukaranym mandatem w wysokości od 20 – 500 zł (na podstawie art. 62 pkt 2 ustawy o żegludze śródlądowej).

Żeglarzu pamiętaj - mniej przy sobie również telefon komórkowy, który najbezpieczniej jest trzymać w wodoszczelnym opakowaniu. W razie potrzeby można zadzwonić na numer alarmowy WOPR 601 100 100 bądź na 112.

Wypoczywasz na wodzie, pływasz łodzią - bądź trzeźwy

Szlak wodny, to jest po prostu droga. Kiedy pływasz łodzią motorową i masz od 0,2 do 0,5 promila alkoholu w organizmie będziesz odpowiadać za wykroczenie. Jeśli stężenie alkoholu wynosi powyżej 0,5 promila będziesz sprawcą przestępstwa i staniesz przed sądem. Natomiast kiedy pływasz urządzeniem niemechanicznym (kajakiem, rowerem wodnym, łódką, żaglówką, itp.) i przekroczysz dopuszczalny limit 0,2 promila alkoholu w organizmie. Łódź może zostać odholowana a oprócz tego grozi wysoka grzywna.

Powrót na górę strony