Aktualności

Funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Iławie podsumowali kolejne dni kampanii „Twoje światła – Twoje bezpieczeństwo”

Iławscy policjanci podsumowali kolejne dni kampanii „Twoje światła – Twoje bezpieczeństwo”, której organizatorem był Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, a jej partnerami Instytut Transportu Samochodowego, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Przemysłowy Instytut Motoryzacyjny oraz Operator komunikatora Yanosik.

W grudniu 2016 roku Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji zainicjowało kampanię „Twoje światła – Twoje bezpieczeństwo”. Inspiracją do podjęcia tych działań był pogarszający się stan bezpieczeństwa w okresie jesienno – zimowym, co w dużej mierze spowodowane było słabnącą widzialnością na drogach. Zeszłoroczna kampania cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród kierowców, dlatego organizatorzy podjęli decyzję o jej ponowieniu w tym roku. Policjanci podczas kontroli drogowych również informowali kierujących o możliwości sprawdzenia ustawienia świateł oraz ich ewentualnej regulacji na jednej z 14  stacji diagnostycznych w powiecie iławskim.  

Akcja ta cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kierowców. Dziękujemy wszystkim właścicielom oraz pracownikom stacji diagnostycznych, którzy aktywnie włączyli się do działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Policjanci z powiatu iławskiego w ramach kampanii „Twoje światła – Twoje Bezpieczeństwo”  skontrolowali 50 samochodów. Podczas działań 10 kierujących zostało pouczonych. Najczęściej ujawnianymi  przez policjantów przewinieniami były  przepalone żarówki, które kierowcy wymieniali na miejscu oraz nieprawidłowo zamontowane żarówki w oprawce.

Przypominamy, że prawidłowe ustawienie świateł zazwyczaj ogranicza się do wyregulowania korektora ich wysokości, ale wielu kierowców bagatelizuje tę kwestię zapominając, że niewykonanie tej czynności, przy pełnym obciążeniu pojazdu, powoduje oślepianie innych uczestników ruchu drogowego. W wielu przypadkach do prawidłowego ustawienia rozkładu granicy światła i cienia niezbędne jest przeprowadzenie badań przy użyciu specjalistycznej aparatury.

Dlaczego tak ważne jest odpowiednio dobrane i ustawione oświetlenie samochodu?

Większość współczesnych samochodów oferuje dobre oświetlenie, trzeba jednak o nie zadbać oraz dostosować technikę jazdy do możliwości świateł. Dla bezpieczeństwa ważny jest stan wszystkich trzech elementów oświetlenia: żarówek, lamp oraz ustawienia świateł.

Dlaczego jest to tak ważne i jaki ma wpływ na bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników drogi, tłumaczy dr Tomasz Targosiński z Instytutu Transportu Samochodowego:

Lampy powinny być sprawne i czyste

Wszystkie lampy oczyszczamy zawsze kiedy się zabrudzą, na przykład z powodu opadów atmosferycznych. Łatwo się zorientować kiedy światła są zabrudzone patrząc na szyby samochodu. Jeśli szyba samochodu, poza obszarem oczyszczanym wycieraczkami, jest zabrudzona, to światła na pewno też. Lampy, które są zakurzone w środku, też należy oczyścić a jeśli oczyszczenie jest niemożliwe lampy to znaczy, ze trzeba je wymienić.

Wszystkie żarówki powinny się świecić

Jeśli żarówka się nie świeci bezwzględnie trzeba ją wymienić. Najlepiej wymieniać żarówki parami, bowiem jeśli jedna się przepali z dużym prawdopodobieństwem druga wkrótce też będzie niesprawna. Poza tym żarówka po długim okresie świecenia ciemnieje i świeci znacznie słabiej, więc światła mogą się różnić między sobą. Jeżeli mamy lampy z diodami LED, uszkodzenie choćby jednej diody oznacza awarię i taka lampę także należy wymienić. Ksenony i tańsze LED-y z upływem czasu świecą coraz słabiej i spełniają swojej roli. Weryfikacja jakości żarówek we własnym zakresie jest praktycznie niemożliwa. Pomocna może być potwierdzona informacja o producencie żarówek (nie dostawcy). Zakładanie nielegalnych zamienników żarówek halogenowych np. ksenonowych, nie poprawia widoczności na drodze. Efektem jest złudne poczucie kierowcy, że ma lepsze światła. Poza tym zamienniki często znacznie bardziej oślepiają innych kierowców. Natomiast homologowane lampy wyposażone fabrycznie w diody LED mogą być bezpiecznie użytkowane.

W samochodzie warto mieć komplet żarówek zapasowych

Żarówki muszą być zgodne ze specyfikacja producenta samochodu i posiadać homologacje. Użytkownik samochodu powinien zainteresować się jak można wymienić żarówki za pomocą fabrycznego zestawu narzędzi samochodu. Informacja jak to zrobić zwykle jest zawarta w instrukcji obsługi pojazdu.

Światła reflektorów powinny być prawidłowo ustawione

Należy to sprawdzić w warsztacie samochodowym lub stacji kontroli pojazdów po każdej wymianie żarówki reflektora, a także po każdej naprawie mechanicznej mogącej mieć wpływ na ustawienie świateł (np. zawieszenia, naprawy blacharskiej po kolizjach). oraz okresowo sprawdzać. Jeżeli świateł nie można prawidłowo ustawić, bo uszkodzone są pokrętła regulacyjne, to usterkę pokręteł trzeba naprawić.

Ustawiamy korektor poziomowania odpowiednio do obciążenia pojazdu

Warto sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub spytać w serwisie jak należy ustawić korektor poziomowania świateł w zależności od tego, ile osób siedzi na siedzeniach z tyłu lub z przodu oraz od ilości bagażu. Problem ten nie dotyczy samochodów fabrycznie wyposażonych w automatyczne urządzenie poziomujące reflektory oraz pojazdów z automatycznym zawieszeniem.

Prędkość powinna być dostosowana do poziomu widzialności

Zasięg widoczności w nocy może być znacznie ograniczony – nawet do 20 metrów. Bezpieczna prędkość pozwalająca na dostrzeżenie w porę przeszkody lub pieszego, może wówczas wynosić zaledwie 30-40 km/h. Dlatego należy zawsze dostosować prędkość do własnego postrzegania. W nocy, używając świateł mijania wyprzedzamy tylko wtedy, gdy widzimy wystarczająco daleko.

Więcej źródeł światła, wcale nie oznacza większego bezpieczeństwa

Nie należy instalować i włączać podczas jazdy żadnych dodatkowych świateł, oprócz tych, w które pojazd został fabrycznie wyposażony. Wyjątek stanowią światła ściśle określone przepisami np. światła do jazdy dziennej, światła przeciwmgłowe, przednie, dodatkowe odblaski. Wszystkie światła muszą posiadać homologację. Światła zainstalowane dodatkowo trzeba zweryfikować w stacji kontroli pojazdów.